Minisčítání je zábavná forma statistického zjišťování, která má zajímavě a prakticky přiblížit žákům a studentům princip sběru, zpracování a využití statistických dat.
Důležitou zásadou Minisčítání je, že veškeré výsledky jsou určeny pouze pro vzdělávací a propagační účely.
Minisčítání je určené pro žáky od 4. tříd základních škol po nižší ročníky víceletých gymnázií z celé České republiky.
Do tohoto projektu jsme zapojili i naší partnerskou školu z Tepličky. Společně jsme odpovídali na zadané otázky, které se šťastnou náhodou podobaly našim tématům.
Využili jsme statistickým úřadem zpracované odpovědi ke tvorbě excelových grafů a tabulek. Nakonec jsme se zamysleli, v čem se lišíme a v čem jsme si podobní.
1 | Tvůj věk |
2 | Jsi kluk, holka |
3 | Jakou máš barvu očí? |
4 | Kterou z následujících schopností bys chtěl(-a) mít? |
5 | Zatáhl(-a) bys za záchrannou brzdu ve vlaku? |
6 | Kdybys mohl(-a) mít z následujících věcí pouze jednu, jakou by sis vybral(-a)? |
7 | Co by sis nejvíc přál(-a) být? |
8 | Kolik času (přibližně) strávíš denně na internetových stránkách jako Facebook, Twitter, Spolužáci.cz, na ICQ, Skype, hraním on-line her apod.? |
9 | Tvoje běžná cesta do školy: Jak dlouho ti cesta trvá (kolik minut) |
10 | V kolik hodin chodíš ve všední den obvykle spát? |
11 | Na jaký z těchto předmětů se ve škole vůbec netěšíš? |
12 | Jaký by byl podle tebe ideální školní výlet? |
13 | Co děláš nejčastěji po škole? |
14 | Jak bys oznámkoval(-a) jídlo ze školní jídelny (1-nejlepší, 5-nejhorší)? |
15 | Koho bys chtěl(-a) jako poradce při učení? |
16 | Víš, kolik přibližně stojí litr polotučného mléka? |
- Nejméně oblíbeným předmětem napříč republikou je český jazyk. Nejraději by ho zrušilo 26 % dětí. Druhá nejméně oblíbená je matematika (19 %) a třetí fyzika (16 %). V Královehradeckém kraji získala čeština stejný podíl jako matematika, v Jihočeském kraji má stejný podíl jako čeština fyzika.
- V hodnocení školních jídelen dopadly nejhůře jídelny v hlavním městě. Ze stupnice známek 1 - 5 získaly největší podíl čtyřek a pětek. Nejčastěji hodnotily děti jídlo ze školní jídelny trojkou. Jedničku se rozhodlo školnímu stravování udělit jen 12 % dětí.
- V otázce, zda by si děti přáli mít počítač s internetem, mobil, MP3 přehrávač, playstation či televizi na celé čáře propadla televize, kterou by chtělo mít jen 5 % dětí. Naopak jednoznačně nejdůležitější je pro dnešní školní děti počítač s internetem, který chce 57 % z nich a na druhém místě skončil mobil s 26 procenty.
- V otázce na to, koho by si děti vybrali jako poradce při učení, propadli podnikatel roku (2 %) a papež (6 %). Největší důvěru získali členové rodiny (28 %), kamarádi (23 %) a chytřejší spolužáci (16 %).
- Ze zvláštních schopností by děti nejčastěji chtěly umět zastavit čas (18 %), druhá nejoblíbenější zvláštní schopnost by pak pro děti bylo čtení myšlenek (15 %).
- Největším přáním dětí je být zdravý (28 %), druhým největším přáním je být bohatý (20 %) a třetím být šťastný (17 %).
- Téměř polovina dětí chodí do školy pěšky (47 %), skoro čtvrtina pak jezdí autobusem (21 %).