Minisčítání

Minisčítání navrhl a realizuje Český statistický úřad jako součást informační kampaně pro chystané Sčítání lidu, domů a bytů 2011.
Minisčítání je zábavná forma statistického zjišťování, která má zajímavě a prakticky přiblížit žákům a studentům princip sběru, zpracování a využití statistických dat.
Důležitou zásadou Minisčítání je, že veškeré výsledky jsou určeny pouze pro vzdělávací a propagační účely.
Minisčítání je určené pro žáky od 4. tříd základních škol po nižší ročníky víceletých gymnázií z celé České republiky.
Do tohoto projektu jsme zapojili i naší partnerskou školu z Tepličky. Společně jsme odpovídali na zadané otázky, které se šťastnou náhodou podobaly našim tématům.
Využili jsme statistickým úřadem zpracované odpovědi ke tvorbě excelových grafů a tabulek. Nakonec jsme se zamysleli, v čem se lišíme a v čem jsme si podobní.


1
Tvůj věk
2
Jsi kluk, holka
3
Jakou máš barvu očí?
4
Kterou z následujících schopností bys chtěl(-a) mít?
5
Zatáhl(-a) bys za záchrannou brzdu ve vlaku?
6
Kdybys mohl(-a) mít z následujících věcí pouze jednu, jakou by sis vybral(-a)?
7
Co by sis nejvíc přál(-a) být?
8
Kolik času (přibližně) strávíš denně na internetových stránkách jako Facebook, Twitter, Spolužáci.cz, na ICQ, Skype, hraním on-line her apod.?
9
Tvoje běžná cesta do školy: Jak dlouho ti cesta trvá (kolik minut)
10
V kolik hodin chodíš ve všední den obvykle spát?
11
Na jaký z těchto předmětů se ve škole vůbec netěšíš?
12
Jaký by byl podle tebe ideální školní výlet?
13
Co děláš nejčastěji po škole?
14
Jak bys oznámkoval(-a) jídlo ze školní jídelny (1-nejlepší, 5-nejhorší)?
15
Koho bys chtěl(-a) jako poradce při učení?
16
Víš, kolik přibližně stojí litr polotučného mléka?

  • Nejméně oblíbeným předmětem napříč republikou je český jazyk. Nejraději by ho zrušilo 26 % dětí. Druhá nejméně oblíbená je matematika (19 %) a třetí fyzika (16 %). V Královehradeckém kraji získala čeština stejný podíl jako matematika, v Jihočeském kraji má stejný podíl jako čeština fyzika.
  • V hodnocení školních jídelen dopadly nejhůře jídelny v hlavním městě. Ze stupnice známek 1 - 5 získaly největší podíl čtyřek a pětek. Nejčastěji hodnotily děti jídlo ze školní jídelny trojkou. Jedničku se rozhodlo školnímu stravování udělit jen 12 % dětí.
  • V otázce, zda by si děti přáli mít počítač s internetem, mobil, MP3 přehrávač, playstation či televizi na celé čáře propadla televize, kterou by chtělo mít jen 5 % dětí. Naopak jednoznačně nejdůležitější je pro dnešní školní děti počítač s internetem, který chce 57 % z nich a na druhém místě skončil mobil s 26 procenty.
  • V otázce na to, koho by si děti vybrali jako poradce při učení, propadli podnikatel roku (2 %) a papež (6 %). Největší důvěru získali členové rodiny (28 %), kamarádi (23 %) a chytřejší spolužáci (16 %).
  • Ze zvláštních schopností by děti nejčastěji chtěly umět zastavit čas (18 %), druhá nejoblíbenější zvláštní schopnost by pak pro děti bylo čtení myšlenek (15 %).
  • Největším přáním dětí je být zdravý (28 %), druhým největším přáním je být bohatý (20 %) a třetím být šťastný (17 %).
  • Téměř polovina dětí chodí do školy pěšky (47 %), skoro čtvrtina pak jezdí autobusem (21 %).